Va fi Super Mario vreodată un „sport olimpic”?
Prezentarea primului ministru
japonez Shinzo Abe ca Super Mario în ceremonia de închidere a Jocurilor
Olimpice de la Rio 2016 a încântat audiențele din întreaga lume. De asemenea, a
sugerat faptul că eSporturile - sau jocurile video, așa cum sunt convențional
cunoscute - pot deveni parte a programului la Tokyo 2020.
De fapt, fantasy-games-urile au
devenit deja o realitate olimpică: Rio 2016 a fost primul joc în care a avut
loc o competiție eSport - deși nu ați fi găsit-o în programul oficial.
Show-ul eGames din British House,
Rio a fost organizat de Chester King, un om de afaceri care a înființat recent
Asociația eSports britanică și Grupul internațional eGames. Această competiție
a prezentat jucătorii din opt țări - inclusiv campionul mondial EVO, Elliot
"Ally" Carroza-Oyarce, care s-a confruntat cu Super Smash Bros pentru
o medalie de aur (neoficial).
„Apetitul este in crestere”
Poate fi ușor pentru sceptici să
respingă eSporturile; la urma urmei, ele par să nu aibe intensitatea fizică a
"sportului propriu", iar majoritatea jocurilor au un cadru fantastic.
Dar comunitatea de jocuri a atras atenția Comitetului Olimpic Internațional
(care include în special skateboarding la jocurile de la Tokyo 2020), deoarece
re-gândește cum să se conecteze cu publicul tinerr. Și nu sunt singurii.
În 2013, SUA a aprobat vize pentru
atleți pentru jucătorii eSports. Și la începutul acestui an, West Ham United a
devenit primul club de fotbal din Marea Britanie care a angajat un jucător
eSport - pentru a reprezenta echipa la turneele eSports, jucând popularul joc
FIFA pe computer.
Între timp, Federația Internațională
de eSport se apropie tot mai mult de recunoașterea olimpică. Chiar și cel mai
vechi sponsor olimpic, Coca-Cola, sa înscris ca sponsor global al eSports.
Compania își asumă acum un rol de lider în eSports prin găzduirea unui
eveniment săptămânal YouTube care prezintă cele mai recente știri din
evenimentele eSports. Acest lucru indică, de asemenea, o schimbare în modul în
care sponsorii operează în jurul evenimentelor sportive, în care posturile de
televiziune sunt în afara și companiile de produse sunt înauntru.
În timp ce scena este setată pentru
ca eSport să își găsească drumul spre Jocurile Olimpice, aceasta face parte
dintr-o imagine mult mai mare. Nu este clar nici dacă comunitatea eSport vrea
să facă parte din Jocurile Olimpice, așa cum a subliniat Chester King:
„Personal, cred că vor exista
probleme majore cu eSporturile care au loc în timpul Jocurilor Olimpice. În
primul rând, ce titlu de joc ai alege? Sunt atât de mule. Și ce platformă ați
alege - PC, consola sau mobil? Viziunea eGames este de a avea reprezentanti din
fiecare țară care joacă pentru multiple titluri și pe o platformă multiplă,
astfel încât acest lucru nu se poate întâmpla în același timp cu Jocurile
Olimpice, deoarece veți avea nevoie de toate arenele de interior doar pentru
jocuri.”
King vede valoarea jocurilor video
competitive care se extind cu mult peste o apariție la Jocurile Olimpice. De
asemenea, dorește să stabilească o diferență între ligile profesionale ale
eSports (unde joci pentru o echipă) și ethosul olimpic, care aduce cei mai buni
jucători din lume într-un mediu în care nu există premii; pur și simplu
prestigiu și mândrie națională.
Când l-am intervievat la Rio 2016,
King - care se află pe o cruciadă de promovare a eSporturilor - a spus:
"Jocul eSports, jucat cu moderare și avand o viata echilibrata, are
beneficii incredibile, inclusiv in viața practiva și dezvolta abilitățile
cibernetice, dar cel mai important ajută cu la creearea unei psihologii pozitive.
"
Comentarii
Trimiteți un comentariu